STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W Szkole Nauki Jazdy EXPERT


Wstęp

  Dobro i bezpieczeństwo małoletnich w SNJ EXPERT są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników na rzecz małoletnich. Pracownik SNJ EXPERT traktuje każdego klienta z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując kursy na prawo jazdy działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w niej przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik SNJ EXPERT stosował wobec małoletniego jakiekolwiek formy przemocy.

 

NAJWAŻNIEJSZE ZASADY:

·   Dorośli powinni zachować spokój, cierpliwość i szacunek w rozmowie z Wami.

·   Dorośli nie mają prawa na Was krzyczeć, obrażać, ani używać upokarzających słów.

·  Nikt nie może Was bić, szarpać ani szturchać – dotyczy to rodziców/ opiekunów, innych dorosłych, rówieśników, starszych i młodszych kolegów, koleżanek.

· Masz prawo do prywatności. Nie wolno ujawniać informacji na Twój temat wobec osób nieuprawnionych, bez zgody rodziców/opiekunów, szczególnie na temat Twojej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

·  Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów pracownika SNJ EXPERT, możesz o tym powiedzieć swojemu opiekunowi, kierownikowi SNJ EXPERT i oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

·  Czasem, gdy jest Ci smutno , chcesz przytulić się do dorosłego, masz do tego prawo. Pamiętaj jednak, że bez Twojej zgody nikt nie może Cię dotykać.

· Twój wizerunek jest chroniony. Aby pracownik SNJ EXPERT opublikował zdjęcie/filmik, na którym jesteś, prosi rodziców/ opiekunów prawnych o zgodę.

·  Anonimową pomoc i wsparcie można uzyskać dzwoniąc pod specjalne linie pomocy dla dzieci i młodzieży:

„Niebieska linia” tel.: 800-12-00-02

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży tel.: 116 111

Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka tel.: 800-12-12-12

Numer alarmowy tel.: 112

§ 1 WPROWADZENIE

W wykonaniu przepisów ustawy i w trosce o zapewnienie bezpieczeństwa Małoletnim biorącym udział w zajęciach organizowanych przez SNJ EXPERT, eliminowaniu ryzyka popełniania wobec nich nadużyć, a także w trosce o ich godność oraz dobro psychiczne przyjmujemy poniższe Standardy Ochrony Małoletnich. Zapewniają one kompleksowe zasady zachowania wobec Małoletnich ze strony osób zatrudnionych w naszej jednostce oraz procedury działania w wypadku stwierdzenia krzywdy ze strony jakiejkolwiek innej osoby. Personel SNJ EXPERT bierze na siebie tę odpowiedzialność. Obejmuje ona kompleksowy wgląd w bezpieczeństwo Małoletniego, który krzywdy może doznać zarówno ze strony osób znajomych jak również nieznajomych.

 

 

§ 2 SŁOWNICZEK TERMINÓW

1. SNJ EXPERT – prywatna jednostka stanowiąca OŚODEK SZKOLENIA KIEOWCÓW EXPERT Piotr Dyba

 2. Małoletni (małoletni klient) – to każda osoba mająca kontakt z SNJ EXPERT do ukończenia 18. roku życia.

3. Małoletni o specjalnych potrzebach edukacyjnych – dzieci, które potrzebują rozpoznania i zaspokojenia potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wynikających z następujących czynników: szczególnych uzdolnień, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeń środowiskowych, które są związane sytuacją bytową dziecka oraz trudności adaptacyjnych, które wynikają z różnic kulturowych lub ze zmiany środowiska edukacyjnego.

 4. Zarządzający – osoba kierująca działalnością OŚRODKA SZKOLENIA KIEROWCÓW  EXPERT, odpowiadająca za działalność Ośrodka, całokształt jej funkcjonowania i reprezentację na zewnątrz.

 5. Personel – każda osoba zatrudniona w Ośrodku oraz osoby współpracujące z Ośrodkiem

 6. Opiekun małoletniego klienta – osoba uprawniona do reprezentowania małoletniego, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.

7. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich - to wyznaczony przez właściciela SNJ EXPERT sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

8. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom i młodzieży lub działająca na rzecz dzieci lub małoletnich.

9. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbanie, przez jakąkolwiek osobę w tym pracownika Ośrodka.

 

§ 3 KRZYWDENIE MAŁOLETNIEGO

Każdy z pracowników i współpracowników powinien zapobiegać, a w przypadku zaistnienia reagować na każde formy krzywdzenia małoletniego.

Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia małoletniego

·         Przemoc fizyczna – to wszelkiego rodzaju działania bezpośrednie z użyciem siły powodujące uszkodzenie ciała np. popychanie, przytrzymywanie, policzkowanie, bicie, kopanie, szarpanie, wykręcanie rąk itp. Przemoc fizyczna, poza bólem, powoduje lub może spowodować utratę zdrowia, a nawet zagrażać życiu.

·         Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, nieustanna krytyka, wykorzystywanie dziecka w konflikcie osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać

·         Przemoc seksualna - to każdy rodzaj zachowania skutkującego niechcianym kontaktem w sferze seksualnej. Osoba stosująca ten rodzaj przemocy ma na celu poniżenie drugiej osoby i odebranie jej godności. Przemoc seksualna może przybierać różne formy: fizyczną, werbalną, pozawerbalną.

·         Przemoc ekonomiczna – to sytuacja, w której sprawca używa pieniędzy albo innych dóbr materialnych po to, aby uzależnić od siebie finansowo drugą osobę. Jest to jednocześnie forma zaspokojenia przez niego swojej potrzeby sprawowania nad nią kontroli i władzy.

·         Zaniedbywanie - nieodpowiednia opieka fizyczna i medyczna, krzywdzące traktowanie dziecka, brak edukacji szkolnej, wystawianie dziecka na wpływy niemoralne a nawet kryminalne.

·         Cyberprzemoc - stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w internecie, portale społecznościowe i inne.

§ 4 ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU BEZPOŚREDNIO DOPUSZCZONEGO DO DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z PRACĄ Z MAŁOLETNIM

 1. Ośrodek zapewnia wykonywanie prac z Małoletnimi przez Personel o najwyższych kwalifikacjach i zweryfikowanych zgodnie z wymogami ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

2. Personel dopuszczany do pracy z małoletnimi jest weryfikowany w zakresie karalności w myśl uregulowań zawartych w art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

3. Weryfikacja Personelu zatrudnionego w Ośrodku w oparciu o ustawę o pracę odbywa się przy podpisaniu umowy o pracę.

4. Weryfikacja Personelu nawiązującego współpracę z Ośrodkiem w oparciu o umowę cywilnoprawną, o staż lub wolontariat, odbywa się przed podpisaniem każdej kolejnej umowy.

 

§ 5 STANDARDY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU OŚRODKA Z MAŁOLETNIMI

 

1. Podstawową zasadą, która leży u podstaw wszystkich czynności podejmowanych przez personel Ośrodka jest działanie w interesie Małoletniego.

2. Standardy bezpiecznych relacji Personelu z Małoletnim obowiązują wszystkich pracowników.

3. Znajomość i akceptacja zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczania.

4. Każdy pracownik SNJ EXPERT jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi w Ośrodku i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec nieletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.

 5. W komunikacji z nieletnimi w SNJ EXPERT pracownik zobowiązany jest:

·         zachować cierpliwość i szacunek,

·         słuchać uważnie małoletniego i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji,

·         informować małoletniego o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę jego oczekiwania,

·         szanować prawo małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,

·         zapewniać małoletnich, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć instruktorowi/pracownikowi SNJ EXPERT lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

6. Pracownikowi zabrania się:

·         nawiązywania z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,

·         stosowania wulgaryzmów oraz obraźliwych gestów

·         proponowania nieletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,

·         personelowi nie wolno dotykać Małoletniego w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. W sytuacji, gdy dotyk jest niezbędny z uwagi na charakter zajęć lub wykonywanych czynności Personel winien uprzedzić o tym i uzyskać zgodę.

 7. Personel Ośrodka zobowiązany jest do równego traktowania Małoletnich, niezależnie od płci, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.

 8. Personel zobowiązany jest do zapewnienia Małoletnim, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodnie z instrukcją jej udzielania.

9. W przypadku, kiedy Personel zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania Zarządzającego i Osobę odpowiednią za politykę ochrony małoletnich.

10. Członek personelu, który ma świadomość, że dziecko doznało jakiejś krzywdy, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach nim, wykazując zrozumienie i wyczucie.

 

§ 6 ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNCYCH Z DOSTĘPEM DO INTERNETU I OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W INTERNECI

 

1.           Ośrodek nie udostępnia Małoletnim dostępu do Internetu.

2.           Odpowiedzialność za korzystanie przez Małoletnich z prywatnego internetu mobilnego ponoszą Opiekunowie Małoletnich.

 

§ 7 ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO KLIENTA I DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNICH

 

1. Ośrodek uznając prawo nieletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku małoletniego, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Pracownikowi SNJ EXPERT nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego klienta (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.

3. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 2, pracownik SNJ EXPERT może skontaktować się z opiekunem małoletniego klienta.

4. Personel nie może ujawniać informacji wrażliwych dotyczących Małoletniego osobom nieuprawnionym, w tym informacji zawierających jego dane osobowe, informacji o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, opiekuńczej i prawnej, a także zdrowotnej.

 

§ 8 ZASADY REAGOWANIA NA PRZYPADKI PODEJRZENIA, ŻE MAŁOLETNI DOŚWIADCZA KRZYWDZENIA

 

1. W przypadku podejrzenia, że małoletni klient jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji kierownikowi SNJ EXPERT i osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

2. W przypadku, gdy podejrzenie dotyczy sytuacji występującej poza obszarem oddziaływania SNJ EXPERT i bez związku z jego działaniami SNJ EXPERT przekazuje stosowną informację policji.

3. Po uzyskaniu informacji, gdy podejrzenie dotyczy sytuacji występującej na obszarze SNJ EXPERT i w związku z jego działaniami SNJ EXPERT wzywa opiekunów małoletniego klienta, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu.

4. Wyznaczona przez kierownika SNJ EXPERT osoba sporządza opis zdarzenia oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu i zapobiegania podobnym zdarzeniom w przyszłości.

 

§ 9 PRZEPISY KOŃCOWE

 

1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem 15.08.2024.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników SNJ EXPERT w wersji papierowej . Możliwość zapoznania się z procedurami występuje w biurze Ośrodka w wersji papierowej oraz za pośrednictwem strony internetowej Ośrodka.